De universiteit en Lovina - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Sander Scholten - WaarBenJij.nu De universiteit en Lovina - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Sander Scholten - WaarBenJij.nu

De universiteit en Lovina

Door: sanderscholten

Blijf op de hoogte en volg Sander

27 Augustus 2010 | Indonesië, Singaraja

Hallo,

Afgelopen woensdag hebben we Enik ontmoet, zei werkt zo'n 4 dagen in ons huis. Ze maakt het huis mooi schoon en ze rijdt overal met ons mee als wij ergens heen willen, zoals de eerste keer pinnen of boodschappen doen. Ze is erg aardig en kan aardig goed engels, dus dat is wel weer handig! Gisteren zijn we naar de universiteit geweest, het ziet er heel mooi uit met palmbomen overal op de campus. Wayan (een directeur van de universiteit) heeft ons een rondleiding gegeven ook hij spreekt goed engels. 'S middags kwam er een man op een scooter langs ons huis met 2 hele grote manden achter op, hij vroeg of hij de mango's uit onze boom mocht plukken, die staat in onze voortuin. In overleg met Enik mocht hij ze plukken, toen hebben we een goede prijs overlegt en daarmee konden we nieuwe spullen voor het huis kopen. 'S avonds hebben we bij een eettentje aan de straat gegeten, een portie rijst met vlees, kruiden, saus en een gebakken eitje we hadden best honger dus aten we voor 2. We namen er een beetje extra kroepoek bij en toen kwamen we op 1,25 euro uit, niet echt duur dus! Vanmorgen zijn we weer naar de universiteit geweest alleen toen was er wonderbaarlijk niemand aanwezig in het gebouw waar we moesten zijn terwijl alle deuren wel op stonden. Toen zijn we naar het strand van Lovina gereden met een bemo (soort Balinese taxi) We betaalden voor ongeveer 10 kilometer 1,20 euro pp. Overal zaten gaten in de vloer en het dashboard dus je kon zo op de straat kijken tussen je voeten door haha. Later spraken we Enik op het strand, zij werkt daar ook om dingen te verkopen aan toeristen, en zij vertelde dat we een beetje opgelicht waren omdat de rit van 10 km normaal omgerekend 45 eurocent kost agja. De rit naar Lovina was wel prachtig, het was de eerste keer dat we buiten Singaraja kwamen en we keken onze ogen uit. Het strand van Lovina ziet er prachtig uit, het strand is een beetje grijs en het water is echt mooi blauw en hartstikke helder, ook hier vind je vet veel palmbomen overal, en rijstvelden. S'middags hebben we gesnorkeld in de zee, we werden een paar honderd meter van de kust gebracht met een vissersboot. Het zeewater was ongeveer 25 graden en hartstikke mooi helder. Je kon van alles zien, wel 100 verschillende soorten finding nemo vissen, zeesterren, koraal, planten en nog meer vissen. Ze aten het brood dat we meekregen met tientallen tegelijk uit onze handen, dat was wel gaaf! Na het snorkelen zijn we met Enik mee gegaan naar haar huis, ze woont in Lovina. Daar hebben we gegeten op de Balinese manier, dat betekend met zijn allen zitten op een kleed op de grond samen met haar familie. Ze waren erg gastvrij zoals elke Balinees en we kregen van alles aangeboden. Verder is het nog steeds wel wennen aan het klimaat en het scherpe eten. Ook zitten er een paar salamanders achter de koelkast en keukenkastjes, maar volgens Enik brengt dit in Bali geluk. Ze zijn heel schuw en brengen ook geen ziektes ofzo over. Morgen gaan we weer even naar de Uni en verder zien we wel wat er hier allemaal te doen is.

Het uploaden van foto's op internet duurt echt lang! Dus ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen, ik heb al wel aardig wat foto's gemaakt.

Groeten!

• 27 Augustus 2010 - 15:33

Moniek Olthof:

Ha Sander,

Ik kreeg mailtjes over sander scholten in Bali! Vet man dat je dat doet. Ik heb je verslagen gelezen, leuk om te lezen;)
    Veel plezier daar, en ik ben benieuwd hoe de uni is:P

Liefs Moniek

• 27 Augustus 2010 - 15:34

Moniek:

Correctie: indonesie

• 27 Augustus 2010 - 16:14

Teun:

Hee sander,

Zo te horen is het daar een paradijs!! Het is in iedergeval wel goedkoper dan hier in Denemarken.

Teun

• 27 Augustus 2010 - 17:33

Je Vader:

En dat zit op Bali en kan mooie verhalen vertellen en wij zitten in supernat Holland en proberen letterlijk het hoofd boven water te houden. ;-)
    Groet'n oet Haarbich,
    Je pa.

• 27 Augustus 2010 - 19:09

Zus:

Hey broerrr :) jaaah regen hier !
    wees maar blij dat je daar zit :)
    Mooi verhaal joh!
    Heel veel plezier, geniet ervan en succes op de uni! Liefs

• 27 Augustus 2010 - 19:21

Jezus Nog Een X:

het lijken me trouwens perfecte atmosferische omstandigheden daar. dat lijkt mij een fraai fysisch-geografisch thema gelardeerd met een hoge mate van actualiteit en vanzelfsprekend uitermate boeiend.

• 28 Augustus 2010 - 08:26

Boer Walter:

Ha Sander
    het zit wel oke daar op Bali.Misschien is het wat voor ons om te emigreren? De afgelopen dagen hebben we al geoefend met onze koeien.Ze lopen tot bijna hun knieen in het water,wat is dan nog het verschil met een rijstveld?
    Geniet ervan maar niet teveel,Ie mut wa wier werum komm'n noar oons mooie Twente.
    Doot Enik de groet'n van oons.
    Tot het volgende bericht.
    Walter & Christel en de rest

• 28 Augustus 2010 - 17:09

Joukje:

Oh echt gaaf collega!
    ik ben wel erg benieuwd naar de foto's! het is daar wel vet goedkoop zeg.. zo kun je nog wel een paar maanden door haha.
    nou ik lees wel weer! veel plezier bij de uni!
    xx

• 02 September 2010 - 18:27

WilleMien:

Leuk,die salamanders in je kamer!(vlgs mij zijn het hagedisjes of gekko's)Kom je ook mooi van evt. muggen af.Ook al gsnorkeld. Leueueuk!!