Het studeren is begonnen! - Reisverslag uit Wayne, Verenigde Staten van Sander Scholten - WaarBenJij.nu Het studeren is begonnen! - Reisverslag uit Wayne, Verenigde Staten van Sander Scholten - WaarBenJij.nu

Het studeren is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Sander

25 September 2012 | Verenigde Staten, Wayne

Hallo mensen,

We zijn inmiddels al een paar weken onderweg op de universiteit en de tijd is echt voorbij gevlogen. De eerste schoolweek was vooral veel voorstellen en erachter proberen te komen waar alles is, de campus is namelijk aardig groot. De laatste 2 weken hebben we onze lessen gevolgd en hebben we van elk vak een planning gekregen voor het hele semester. Het Amerikaanse schoolsysteem zit nogal anders in elkaar dan het Nederlandse. Wij krijgen hier, naast ons “final examination” aan het eind van het semester veel kleine SO’s en andere opdrachten. Hierdoor telt het eindtentamen relatief minder zwaar mee dan in Nederland. De lessen zijn allemaal in het Amerikaans en we zitten gewoon tussen de Amerikaanse studenten in de klas. De lessen worden gegeven vanuit de Amerikaanse kijk op de wereld, dit is wel grappig aangezien de Amerikanen bijna niks mee krijgen van wat er gebeurd in de wereld, alle media zijn gericht op Amerika. Bijna alle studenten leven op de campus, sporten bij de universiteitenteams, werken in de organisatie van bijvoorbeeld de dorms. Iedereen loopt hier ook in kleding met William Paterson University erop, de studenten zijn dus allemaal erg trots op hun universiteit. Naast school zijn we nog een paar keer naar New York geweest. We zijn op het Empire State Building geweest, naar China Town en Little Italy geweest en verder heel Manhatten door getoerd met de metro. Op 9/11 zijn we naar Ground Zero geweest, we merkten hier in de buurt en vooral ook op de campus dat die dag hier echt leeft. Heel veel mensen kennen mensen die zijn omgekomen en we hoorden ook verhalen van mensen die mensen kenden die het bij toeval overleeft hebben. Alle vlaggen hingen half stok en rond Ground zero was er een soort open dag van alle brandweerkazernes, overal lagen bloemen en overleden brandweermannen werden geëerd. Verder heb ik me ook aangemeld bij een voetbalteam op de campus en tussendoor tennissen en fitnessen we nog aardig wat. Voor afgelopen dinsdag hadden we kaarten gekocht voor een New York Yankee game alleen die werd afgelast wegens een tornado-alarm. Woensdag was het weer weer een stuk beter dus het concert van Bruce Springsteen kon gelukkig wel doorgaan.

Verder vermaken we ons nog steeds prima!

• 25 September 2012 - 19:56

Walter Luttikhuis From Siezen Oet Flering':

Ha die Sander leuk om even wat van je te lezen. Zo te zien bevalt het je daar wel goed.
    Hier gaat alles z'n gangetje. Richard is vandaag 50 geworden en hebben we vrijdag een feestje van.
    Zaterdag hebben we bruiloft van Ingrid Besselink. Zij gaat trouwen op een kasteeltje in Hoge Vuursche.
    Moet ik Tom van Tomtom nog wel even vragen waar dat precies ligt. Ja , onze aardrijkskundeleraar is even niet voor handen. Ik ben bang dat ik mijn beste pak ook maar even uit de mottenballen moet halen, voor een dag moet dat dan maar.
    IK ga nu naar het koor. Veel plezier in de States en de groeten aan Bruce.
    M.vr.gr. Walter LUttikhuis

• 25 September 2012 - 21:15

Lucy:

Hai Sander, We waren net nog bij je ouders en zaten te klagen dat je nog maar één stukje had geschreven!! En zie daar....Leuk om weer wat van je te horen. Is Bruce Springsteen nu al geweest?
    Leuk dat je je zo goed vermaakt. Moet ook wel nu je ouders jammer genoeg niet kunnen komen.
    Veel succes en de hartelijke groeten van Herman en Lucy

• 02 Oktober 2012 - 16:26

Betsy T.:

Rare gewaarwording zeker dat je je ouders niet hoeft rond te leiden deze dagen...
    Maar zo te lezen heb je genoeg afleiding! We hebben hier (nog) geen tornado's maar de bladeren worden bruiner, de mais wordt geoogst. Nog geen winterjas nodig, jij zeker ook nog niet?
    Geniet ervan, The Big Apple is een geweldige belevenis, the city that never sleeps. Blij dat we er geweest zijn
    Een toetn vol groetn van ons allemaal.

• 03 Oktober 2012 - 21:46

Simone Groeneveld:

Mooi dat je bij Amerikanen in de klas zit! Vaak zitten studenten in klassen bij alleen andere internationale studenten (zoals op Windesheim). Je oriënteert je al op de afrondingseisen, dat is een goed idee. Leuk dat je naar NY bent geweest en weer geweldige foto's ter illustratie. Amerikanen zijn wel heel wat patriottischer dan Nederlanders inderdaad. Jullie zijn erg actief, dat is fijn (make the most out of your stay!)

• 10 Oktober 2012 - 16:46

Willemien:

Ha, die Sander, Na alle berichten te hebben gelezen van al jouw fanatieke fans heb ik er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Bovendien word ik door Paulien natuurlijk nauwkeurig op de hoogte gehouden. Goeie auto gekocht overigens! Maar de waterfalls waren meer dan de moeite waard, vlgs je ouders. Dat dan weer wel. Treur niet, ze hebben vast nog wel een andere barrel in de aanbieding. Doot heanig an en geniet ervan! Goodgoan, WilleMien.