Dolfijnen kijken - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Sander Scholten - WaarBenJij.nu Dolfijnen kijken - Reisverslag uit Singaraja, Indonesië van Sander Scholten - WaarBenJij.nu

Dolfijnen kijken

Door: sanderscholten

Blijf op de hoogte en volg Sander

17 November 2010 | Indonesië, Singaraja

Hallo mensen,

Het weekendje Amed wat voor vorige week op de planning stond is uiteindelijk niet doorgegaan. We zijn uiteindelijk vrijdag naar de Sekumpul watervallen geweest, hier was ik al een keer eerder geweest alleen toen had ik dus mijn camera vergeten.. Het was erg warm en de zon scheen weer eens volop. We konden mooi onder de watervallen zwemmen in een soort poel, dit was best gaaf en het water was ook echt koud. ’s Avonds hebben we gebarbecued met de klas bij een paar internationale klasgenoten in Lovina. Complete vissen lagen op de grill en het smaakte echt goed. Afgelopen zondag was Kristian jarig, overdag hebben we in de bioscoop in Singaraja een film gekeken met zijn vieren en ’s avonds zijn we uit eten geweest in een restaurant in Lovina. Verder hebben we het mondelinge tentamen van vorige week gehaald, het andere tentamen ging niet door. Als het goed is krijgen we dat tentamen volgende week. Maandag hebben we eigenlijk niet veel gedaan, ’s avonds zijn mark en ik nog wel rond 6 uur een eind de zee in gezwommen om zonsondergang te kijken, dat was ook een fraai gezicht. Dinsdag morgen hebben we met zijn drieën Mark, Kristian en ik een dolfijnentrip gemaakt langs de kust van Lovina. Elke morgen komen hier rond een uur of 6 misschien wel meer dan 100 dolfijnen langs op zoek naar voedsel. Rond 5 uur ‘s ochtends ging dus onze wekker want om 6 uur hadden we in Lovina op het strand afgesproken met ene Ketut, waar we de tocht geboekt hadden. Met zijn boot voeren we zo’n beetje 2 kilometer uit de kust. Vrij snel bleek dat we niet de enigen waren die zo’n tocht geboekt hadden, er waren in totaal misschien wel 20 bootjes om ons heen en daardoor zagen we op het begin minder dolfijnen. Na een uur gingen de eerste bootjes weer terug aan wal en werd het rustiger op zee, hierdoor zagen we veel meer dolfijnen en sprongen ze ook vaker uit het water. Toen het pas echt rustig werd zwommen de dolfijnen zelfs onder onze boot door en sprongen ze op 5 meter van onze boot omhoog. We mochten van Ketut zelfs de zee in toen er weer dolfijnen kwamen, alleen elke keer als we het water in doken waren we net te laat of zag je ze net de diepte in zwemmen. Die beesten zijn dus nog best wel slim. Als allerlaatste boot kwamen we rond kwart voor 9 weer aan land, het was echt mooi. We hebben nog even wat gegeten in Lovina en daarna zijn we naar de universiteit gegaan want we hadden rond 11 uur gewoon weer les. ’s Middags na school zijn we weer terug naar Lovina gereden om vervolgens weer met Ketut te gaan snorkelen. Dit hadden we al een keer eerder gedaan maar toen was Mark er nog niet bij, en het was voor Sharon, Kristian en mij natuurlijk ook geen straf om dit nog een keer te doen. Afgelopen woensdag 17 november was een Islamitische feestdag in heel Indonesie, heel vervelend allemaal want we hadden mooi een dagje vrij. We zijn ’s middags weg gereden naar de Jatiluwih rijstvelden op ongeveer 1,5 uur rijden van Singaraja. De rijstvelden zijn volgens het ANWB boekje over Bali een van de mooiste van het eiland, de schrijver van dat boekje had dan ook niets te veel gezegd want ze zagen er ook echt mooi uit. De rijstvelden zijn een paar eeuwen geleden aangelegd op de hellingen van een berg op ongeveer 2 kilometer hoogte. Voor aankomend weekend hebben we het plan om Ubud te gaan en daarna door te rijden naar Bukit badung, dit is een soort Schiereiland helemaal in het zuiden van Bali. En verder heb ik omdat het hier op Bali eigenlijk redelijk goed bevalt mijn visum nog maar eens laten verlengen!

Groeten

• 17 November 2010 - 15:35

JePa:

Dat is gemakkelijk. Jij kent alle mooie plekjes op Bali al. Gemakkelijk voor ons straks. Trouwens erg jammer dat je niet naar school kon en (helaas) weer gedwongen vrij moest nemen. Toch ?
    ;-)

• 17 November 2010 - 16:11

Peetoompie:

Zwemmen met een dolfijn, dat lijkt me dol fijn! ;-)
    We konden dat ooit doen maar kwamen erachter dat ze dan onze richting opgejaagd werden en toen hebben we het maar niet gedaan. Zo lijkt het me wel ontzettend gaaf! Heb je daar nog foto's van?
    Enneh ... inderdaad ik dacht hetzelfde als JePa, wat ontzettend jammer dat je vrij moest nemen!

Groeten en een kwijlkus van Siem!

• 17 November 2010 - 16:12

Kim:

Hee Sander,
    Wat leuk zeg!! Ik krijg elke keer mailtjes van je via hotmail. Erg leuk om je reisverslagen te lezen! Zo te lezen vermaak je je prima;) nog 66 dagen vol te houden zie ik! Mis je habrinkhoek en omgeving al een beetje? :p ..
    Veel plezier en succes!!!
    Groetjes X Kim

• 17 November 2010 - 18:56

Boer Walter:

Ha die Sander,
    Ie maakt wat met doar!
    Maar eh ... mis je NEderland al een beetje? Heb je al verschijnselen van homesickness? Als je het nu nog niet hebt gehad, zal het ook wel niet meer komen. Hier gaat alles z'n gangetje.Sinterklaas is zaterdag weer in ons land aan gekomen. Dus ze zijn alle vier zeer rustig en hanteerbaar. Die man mag wel wat vaker komen.
    Oliebollen heb je al gehad,pepernoten dan?
    Misschien toch nog een reden om weer terug te komen.
    Hoal oe goot!